Μαθησιακές δυσκολίες – διγλωσσία και πολυγλωσσικό περιβάλλον
Βικτωρία Ζακοπούλου
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στη μελέτη των μαθησιακών δυσκολιών, της διγλωσσίας και του πολυγλωσσικού περιβάλλοντος αναφοράς τους. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στον ορισμό των μαθησιακών δυσκολιών, τα χαρακτηριστικά και τις θεωρίες που σχετίζονται με αυτές. Επίσης, μέσω του μαθήματος, επιχειρείται η υιοθέτηση από τους φοιτητές μεθόδων ενίσχυσης της αναγνωστικής ικανότητας, αναγνώρισης των λέξεων στον γραπτό λόγο, επεξεργασίας του γραπτού κειμένου και ανάπτυξης σχέσεων ανάγνωσης -γραφής, ανάπτυξης στρατηγικών μελέτης, Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί:
- η κατανόηση από τους φοιτητές των μορφών και μέσων αξιολόγησης μέσω διεπιστημονικής ομάδας, της πολλαπλής παρεμβατικής αγωγής στους τομείς της μάθησης, συμπεριφοράς και ανάπτυξης του προφορικού και γραπτού λόγου,
- η εξοικείωση των φοιτητών με διεθνή εκπαιδευτικά συστήματα για παιδιά με δυσλεξία και για δίγλωσσα παιδιά.
Λιγότερα
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στη μελέτη των μαθησιακών δυσκολιών, της διγλωσσίας και του πολυγλωσσικού περιβάλλοντος αναφοράς τους. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στον ορισμό των μαθησιακών δυσκολιών, τα χαρακτηριστικά και τις θεωρίες που σχετίζονται με αυτές. Επίσης, μέσω του μαθήματος, επιχειρείται η υιοθέτηση από τους φοιτητές μεθόδων ενίσχυσης της αναγνωστικής ικανότητας, αναγνώρισης των λέξεων στον γραπτό λόγο, επεξεργασίας του γραπτού κειμένου και ανάπτυξης σχέσεων ανάγνωσης -γραφής, ανάπτυξης στρατηγικών μελέτης, Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί:
- η κατανόηση από τους φοιτητές των μορφών και μέσων αξιολόγησης μέσω διεπιστημονικής ομάδας, της πολλαπλής παρεμβατικής αγωγής στους τομείς της μάθησης, συμπεριφοράς και ανάπτυξης του προφορικού και γραπτού λόγου,
- η εξοικείωση των φοιτητών με διεθνή εκπαιδευτικά συστήματα για παιδιά με δυσλεξία και για δίγλωσσα παιδιά.
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στη μελέτη των μαθησιακών δυσκολιών, της διγλωσσίας και του πολυγλωσσικού περιβάλλοντος αναφοράς τους. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στον ορισμό των μαθησιακών δυσκολιών, τα χαρακτηριστικά και τις θεωρίες που σχετίζονται με αυτές. Επίσης, μέσω του μαθήματος, επιχειρείται η υιοθέτηση από τους φοιτητές μεθόδων ενίσχυσης της αναγνωστικής ικανότητας, αναγνώρισης των λέξεων στον γραπτό λόγο, επεξεργασίας του γραπτού κειμένου και ανάπτυξης σχέσεων ανάγνωσης -γραφής, ανάπτυξης στρατηγικών μελέτης, Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί:
- η κατανόηση από τους φοιτητές των μορφών και μέσων αξιολόγησης μέσω διεπιστημονικής ομάδας, της πολλαπλής παρεμβατικής αγωγής στους τομείς της μάθησης, συμπεριφοράς και ανάπτυξης του προφορικού και γραπτού λόγου,
- η εξοικείωση των φοιτητών με διεθνή εκπαιδευτικά συστήματα για παιδιά με δυσλεξία και για δίγλωσσα παιδιά.
Στόχος του εισαγωγικού αυτού μαθήματος είναι να γνωρίσει ο φοιτητής τι είναι και ποιες είναι γενικά οι μαθησιακές δυσκολίες, ποια η αιτιολογία τους, τι σημαίνουν οι όροι αναπτυξιακή διαταραχή, νοητική υστέρηση, ΔΕΠ-Υ και με ποια κλινικά κριτήρια τίθεται μια τέτοια διάγνωση.
Λέξεις-κλειδιά: Αναπτυξιακές διαταραχές, Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές, Μαθησιακές δυσκολίες, Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες, Διεπιστημονική προσέγγιση των μαθησιακών διαταραχών
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στην ενότητα αυτή αναλύονται τα βασικά χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών, η αιτιοπαθογένειά τους σε νευροφυσιολογικό και γενετικό επίπεδο, η συνύπαρξη των μαθησιακών δυσκολιών με άλλες κλινικές οντότητες, συναισθηματικές, συμπεριφορικές, ψυχιατρικές διαταραχές και τα είδη παρεμβάσεων σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.
Λέξεις-κλειδιά: χαρακτηριστικά Μ.Δ., τομείς δυσκολιών, νευροφυσιολογικοί παράγοντες, γενετικοί παράγοντες, συννοσυρότητα, παρέμβαση
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στόχος της συγκεκριμένης ενότητας είναι να καταστήσει σαφές γιατί είναι απαραίτητη η πρώιμη διάγνωση και παρέμβαση και να αναφερθεί διεξοδικά στα χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών από την προσχολική μέχρι και την εφηβική ηλικία.
Λέξεις-κλειδιά: πρώιμη διάγνωση, παρέμβαση, προσχολική, σχολική, εφηβική ηλικία.
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στόχος αυτής της ενότητας είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές πώςς μπορεί να προσαρμοστεί το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου για τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, ποιες είναι οι κατάλληλες διαδικασίες προετοιμασίας - ενίσχυσης μελέτης και η εξάσκηση των φοιτητών σε περιστατικά και δείγματα γραφής παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
Λέξεις-κλειδιά: αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου για μαθησιακές δυσκολίες, προετοιμασία-ενίσχυση μελέτης, δείγματα γραφής παιδιών με Μ.Δ.
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στο τέλος της ενότητας αυτής οι φοιτητές πρέπει να γνωρίζουν τι είναι δυσλεξία, ποια τα κλινικά χαρακτηριστικά της και ποια τα είδη της και ποιες είναι οι καταλληλότερες δραστηριότητες και στρατηγικές για το κάθε είδος δυσλεξίας.
Λέξεις-κλειδιά: δυσλεξία, περιφερειακή δυσλεξία, Κεντρική (Εστιακή) Δυσλεξία, Επιφανειακή Δυσλεξία, Φωνολογική Δυσλεξία, σημασιολογικού τύπου δυσλεξία, βαθιά δυσλεξία
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Η συγκεκριμένη ενότητα πραγματεύεται κάποιες άλλες μαθησιακές δυσκολίες εκτός της δυσλεξίας, όπως η δυσγραφία, η δυσορθογραφία, η δυσαναγνωσία και η δυσαριθμησία. Παρατίθεντσι τα είδη και τα κλινικά χαρακτηριστικά τους, πιθανοί παράγοντες κινδύνου και 2 μελέτες περίπτωσης.
Λέξεις-κλειδιά: δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαναγνωσία, δυσαριθμησία
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Η ενότητα αυτή πραγματεύεται τη χρησιμότητα των Η/Υ κατά την εκπαίδευση παιδιών με γενικές και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τα είδη των λογισμικών που χρησιμοποιούνται, τα κριτήρια αξιολόγησης των λογισμικών προγραμμάτων και ποια είναι τα Ελληνικά Εκπαιδευτικά CD-Roms.
Λέξεις-κλειδιά: Η/Υ, μαθησιακές δυσκολίες, εκπαιδευτικά λογισμικά για μαθησιακές δυσκολίες.
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στην ενότητα αυτοί οι φοιτητές θα μάθουν τι σημαίνει διγλωσσία και ποιες θεωρητικές προσεγγίσεις υπάρχουν γι' αυτήν και ότι οι μηχανισμοί δίγλωσσης και μονόγλωσσης ανάπτυξης είναι κοινοί. Επίσης θα ενημερωθούν για τα κριτήρια ταξινόμησης της διγλωσσίας, τα προγράμματα δίγλωσσης εκπαίδευσης και την αποτελεσματικότητά τους.
Λέξεις-κλειδιά: διγλωσσία, κριτήρια ταξινόμησης διγλωσσίας, προγράμματα δίγλωσσης εκπαίδευσης.
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Παρουσιάζεται μια έρευνα που έγινε στην Ελλάδα και ανακοινώθηκε σε συνέδριο για το πόσο συχνά ασθενείς με ψυχικές παθήσεις παρουσίασαν μαθησιακές δυσκολίες στην παιδική ηλικία και συζητούνται τα ευρήματα της έρευνας.
Λέξεις-κλειδιά: διαταραχές μάθησης, ψυχικές παθήσεις
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζεται μια έρευνα που έγινε σε Ελληνικό πληθυσμό και αφορά κατά πόσο μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες εξεδήλωσαν παραβατική συμπεριφορά αργότερα. Η έρευνα παρουσιάστηκε στα πλαίσια συνεδρίου και συζητούνται τα ευρήματά της.
Λέξεις-κλειδιά: μαθησιακές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζεται ένα εργαλείο για την αξιολόγηση της δυσλεξίας στην προσχολική ηλικία, το οποίο εκτός από τη δυσλεξία αξιολογεί και την οπτική αντίληψη, τη σειροθέτηση εικόνων, την πλευρίωση, το χωρο-χρονικό προσανατολισμό, τη μνήμη, την ικανότητα προετοιμασίας ανάγνωσης και γραφής, τη φωνολογική διαδικασία και τη γραφοκινητικότητα.
Λέξεις-κλειδιά:μαθησιακές δυσκολίες, προσχολική ηλικία, ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών, αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζεται υλικό που υπάρχει στο http://www.e-yliko.gr/htmls/amea/amea_yliko.aspx του Υπουργείου Παιδείας για όλους τους επαγγελματίες που ασχολούνται με μαθησιακές δυσκολίες
Λέξεις-κλειδιά: αξιολόγηση, παρέμβαση, μαθησιακές δυσκολίες, e-yliko
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται παραδείγματα τύπων ασκήσεων για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες που βρίσκονται στις άλλες εκπαιδευτικές βαθμίδες εκτός του Δημοτικού, καθώς και για ενήλικες
Λέξεις-κλειδιά: παρέμβαση, μαθησιακές δυσκολίες, Γυμνάσιο, Λύκειο, ενήλικες
Δείτε την βιντεοσκόπηση εδώ
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 8095
Αρ. Προβολών : 51242
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -