Διαγνωστικές Προσεγγίσεις στη Λογοπαθολογία

Μελπομένη (Μελίνα) Νησιώτη

Περιγραφή

assessing

Στο μάθημα αυτό οι εκπαιδευόμενοι έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη διαδικασία της αξιολόγησης, ανίχνευσης και διάγνωσης στις διαταραχές της επικοινωνίας παιδιών και ενηλίκων.

Ειδικότερα, το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στα μοντέλα αξιολόγησης (Ιατρικό/Αιτιολογικό μοντέλο, Περιγραφικό-Αναπτυξιακό μοντέλο, Συστημικό-Συλλογικό μοντέλο) και καταρτίζει τους σπουδαστές στη μεθοδολογία της αξιολόγησης και εκτίμησης ενός μεγάλου αριθμού διαταραχών λόγου ομιλίας, όπως είναι  οι διαταραχές άρθρωσης και φωνολογίας, γλωσσικές εξελικτικές διαταραχές, μαθησιακές δυσκολίες, δυσρυθμία ομιλίας, διαταραχές φωνής, ακοής, νευρογενείς επίκτητες διαταραχές ενηλίκων (αφασία, απραξία, δυσαρθρία).

Γίνεται αναφορά στην εναλλακτική/ανεπίσημη αξιολόγηση καθώς και σε ένα πλήθος διαγνωστικών τεστ-εργαλείων σταθμισμένων ή μη που είναι προσαρμοσμένα στην Ελληνική πραγματικότητα και σε αυτά που χρησιμοποιούνται διεθνώς.

Κωδικός: LOGO127
Κατηγορία: ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Θεματικές Ενότητες

Εισαγωγή στο εγχείρημα της διαδικασία αξιολόγησης, με σκοπό την κατανόηση των υπαρχόντων αρχών και της φιλοσοφίας των διαγνωστικών προσεγγίσεων στην λογοπαθολογία. Σε αυτή την ενότητα θα διευκρινιστούν και θα περιγραφούν οι αρχές της αξιολόγησης και η χρησιμότητά της.

 

Λέξεις Κλειδιά: Θεμελιώδεις αρχές, κώδικας ηθικής, κώδικας δεοντολογίας, μέθοδοι αξιολόγησης.

Αναφορά στην αξιολόγηση εξεταζόμενων που προέρχονται από μια ευρεία γκάμα κοινωνικοοικονομικών καταστάσεων, μορφωτικών και πολιτιστικό-γλωσσικών υποβάθρων και προσωπικών εμπειριών από διαφορετικά πολιτισμικά με σκοπό την εκτίμηση των δεξιοτήτων επικοινωνίας τους.

 

Λέξεις Κλειδιά: Διαπολιτισμικό περιβάλλον, διγλωσσία, δεξιότητες επικοινωνίας.

Αναφορά στην συλλογή ολοκληρωμένων πληροφοριών τόσο για τους εξεταζόμενους όσο και για τις διαταραχές επικοινωνίας τους, πριν από την διεξαγωγή μιας συγκεκριμένης αξιολογικής συνεδρίας. Αυτές οι πληροφορίες σε συνδυασμό με την ενδελεχή αξιολόγηση ενός εξεταζόμενου θα επιτρέψουν στον κλινικό να κάνει μια ακριβή διάγνωση και να αναπτύξει τις πλέον κατάλληλες συστάσεις θεραπείας.

 

Λέξεις Κλειδιά: Πληροφορίες, μέθοδοι συλλογής, λογοπαθολογικό ιστορικό, κλινική συνέντευξη.

Ανάπτυξη των μεθόδων συλλογής πληροφοριών από μία ή περισσότερες κλινικές-θεωρητικές πηγές, και την κατανόηση της πιθανής κλινικής εμπλοκής τους στην διάγνωση, όπως τα στάδια τυπικής ανάπτυξης, η σοβαρότητα της διαταραχής, η κλινική εκδήλωση των ιατρικών καταστάσεων και τα σύνδρομα.

 

Λέξεις Κλειδιά:Συνεκτίμηση πληροφοριών, θεωρητικές πηγές, σύνδρομα, οργανικά αίτια.

Κατανόηση των δύο κύριων μεθόδων για να επικοινωνήσετε τα κλινικά ευρήματα, τα συμπεράσματα, και τις συστάσεις σας: οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται μέσω συνεντεύξεων και μέσω γραπτών εκθέσεων, με παροχή παραδειγμάτων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και να υιοθετηθούν για διαφορετικές χρήσεις.

 

Λέξεις Κλειδιά: Κλινικά ευρήματα, συμπεράσματα, συστάσεις, συγγραφή, λογοπαθολογική έκθεση.

Κατανόηση των οκτώ βασικών μεθόδων για την αξιολόγηση των περισσοτέρων λογοπαθολογικών διαταραχών – ειδικότερα, της άρθρωσης, της γλώσσας, της φωνής, και της ροής.

 

Λέξεις Κλειδιά: Άρθρωση, γλώσσα, φωνή, ροή, αξιολόγηση.

Η κατανόηση της ορθής άρθρωσης ως μια σειρά σύνθετων πράξεων. Ο καθορισμός των προβλημάτων που απορρέουν από οργανικές (μια γνωστή σωματική αιτία) ή λειτουργικές (όχι γνωστή σωματική αιτία) αιτιολογίες. Κάποιες οργανικά βασισμένες αρθρωτικές ή φωνολογικές διαταραχές σχετίζονται με απώλεια ακοής, σχιστία χείλους ή υπερώας, εγκεφαλική παράλυση, ακυλογλωσσία, επίκτητη απραξία,  κ.α

 

Λέξεις Κλειδιά: Ορθή άρθρωση, αρθρωτικές διαταραχές, φωνολογικές διαταραχές, φωνολογικές διεργασίες, αξιολόγηση.

Αυτή η ενότητα επικεντρώνεται στην αξιολόγηση των διαταραχών της ομιλούμενης γλώσσας, κυρίως την αναπτυξιακή κατανόηση και την έκφραση της προφορικής γλώσσας. Αξιολόγηση των γλωσσικών διαταραχών που προκύπτουν σε έδαφος αναπτυξιακής αιτιολογίας.

 

Λέξεις Κλειδιά: Προφορική γλώσσα, μορφολογία, πραγματολογία, σημασιολογία, MLU.

Η κατανόηση της έννοιας του αλφαβητισμού (ικανότητα των ατόμων να διαβάζουν και να γράφουν) και της αμοιβαίας σχέση μεταξύ έκφρασης της γλώσσας και του αλφαβητισμού. Ουσιαστικά μία προέκταση της ενότητας 8 δίνοντας πόρους για την αξιολόγηση και τη διάγνωση των γλωσσικών διαταραχών σε επίπεδο γραφής.

 

Λέξεις Κλειδιά: Αλφαβητισμός, ικανότητες γραφής, ικανότητες γραφής, αναπτυξιακά στάδια ανάγνωση, αναπτυξιακά στάδια γραφής, αξιολόγηση.

Αναφορά στην έννοια της καλής ροής ομιλίας η οποία χαρακτηρίζεται από ρυθμική, ομαλή και αβίαστη μετάβαση μεταξύ ήχων, συλλαβών και λέξεων. Διαχωρισμός των φυσιολογικών δυσρυθμιών από τις διαταραχές ροής και η αξιολόγηση πολλών παραγόντων ενός ατόμου με τραυλισμό ή βατταρισμό.

 

Λέξεις Κλειδιά: Ροή ομιλίας, τραυλισμός, βατταρισμός, ταχυλαλία, αξιολόγηση.

Η ταξινόμηση των διαταραχών της φωνής με βάση την αιτιολογία ή τα συμπτώματα. Σε αυτή την ενότητα γίνεται επικέντρωση στα χαρακτηριστικά της φωνής (τόνος, η ένταση, η ρινική αντήχηση και η στοματική αντήχηση) και πως μπορούν να αξιολογηθούν από έναν λογοπαθολόγο.

 

Λέξεις Κλειδιά: Διαταραχές φωνής, διαταραχές αντήχησης, ύψος φωνής, ένταση φωνής, χροιά φωνής, αξιολόγηση.

Αυτή η ενότητα εστιάζει στην αξιολόγηση καταστάσεων και ασθενειών που έχουν νευρογενή βάση ( στην αφασία, στο σύνδρομο δεξιού ημισφαιρίου, στην απραξία, και τη δυσαρθρία) και στην αξιολόγησή τους. Επίσης ενέχει πληροφορίες αξιολόγησης αναφορικά με τις κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (ΚΕΚ) και την άνοια.

 

Λέξεις Κλειδιά: Αφασία, σύνδρομο δεξιού ημισφαιρίου, απραξία, δυσαρθρία, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (ΚΕΚ), άνοια, αξιολόγηση.

Αυτό η ενότητα ασχολείται με τους τύπους διαταραχών κατάποσης και τρόπους αξιολόγησης. Επίσης στην στενή συνεργασία με άλλες ιατρικές ειδικότητες και την ενδελεχή και λεπτομερή συλλογή πληροφοριών και κλινικών δεδομένων.

 

Λέξεις Κλειδιά: Διαταραχές κατάποσης, στοματικό στάδιο, φαρυγγικό στάδιο, οισοφαγικό στάδιο, αξιολόγηση.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  6225
Αρ. Προβολών :  47999

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -