Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές

Βικτωρία Ζακοπούλου

Περιγραφή

Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στη μελέτη του γνωστικού αντικειμένου της επιστήμης της Φωνολογίας και την κατανόηση και αντιμετώπιση των φωνολογικών διαταραχών.

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις έννοιες της φωνολογικής ανάπτυξης, φωνητικής, των φωνολογικών διαταραχών και των χαρακτηριστικών τους και των σχετικών θεωρητικών προσεγγίσεων.

Επίσης, μέσω του μαθήματος, επιχειρείται η υιοθέτηση από τους φοιτητές μεθόδων διάγνωσης και παρέμβασης στις φωνολογικές διαταραχές.

Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί:

1. η κατανόηση από τους φοιτητές της δομής του φωνολογικού συστήματος, και της κατάκτησης και ολοκληρωμένης ανάπτυξής του, καθώς και

2. η εξοικείωση των φοιτητών με εργαλεία και τεχνικές διάγνωσης και αντιμετώπισης των φωνολογικών διαταραχών.

 

 

Κωδικός: LOGO144
Κατηγορία: ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα

Θεματικές Ενότητες


Σε αυτή την ενότητα θα παρουσιαστούν ορισμένες εισαγωγικές επισημάνσεις αναφορικά με τη γλώσσα ως κύριο μέσο επικοινωνίας.

Επίσης, θα γίνει αναφορά στη φωνολογική ανάπτυξη ως προϋπόθεση κατάκτησης των μηχανισμών ανάγνωσης και γραφής, καθώς και στα φωνολογικά συστήματα.

Επιπλέον, θα δοθούν οι ορισμοί της Φωνητικής και της Φωνολογίας και η μεταξύ τους διαφοροποίηση.

Τέλος, θα παρουσιαστεί ο πρωτογενής γλωσσικός ήχος, δηλαδή ο φθόγγος.

 

Λέξεις Κλειδιά: Γλώσσα, φωνολογική ανάπτυξη, φωνολογικά συστήματα, Φωνητική, Φωνολογία, φθόγγος.

Στην παρούσα ενότητα θα γίνει αναφορά στον φωνολογικό παράγοντα, δίνοντας έμφαση στην αναλυτική διεργασία.

Επίσης, θα παρουσιαστεί η ακουστική διάκριση.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογικός παράγοντας, αναλυτική διεργασία, ακουστική διάκριση.

 

Στην ενότητα αυτή θα δοθεί ο ορισμός του φωνολογικού συστήματος και τα χαρακτηριστικά του.

Ακόμα, θα γίνει αναφορά στους περιορισμούς των φωνολογικών αρχών.

Έμφαση θα δοθεί στο αποτέλεσμα της λειτουργίας του φωνολογικού συστήματος.

Επίσης, θα παρουσιαστούν τα στάδια κατάκτησης του φωνολογικού συστήματος κατά την προσχολική ηλικία (2-5 ετών).

Τέλος, θα αναφερθούν οι περιοριστικές συνθήκες που διέπουν τη φωνολογική ανάπτυξη.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογικό σύστημα, περιορισμοί των φωνολογικών αρχών, λειτουργία του φωνολογικού συστήματος, στάδια κατάκτησης, φωνολογική ανάπτυξη.

Στην παρούσα ενότητα θα παρουσιαστούν τα στάδια παραγωγής φωνημάτων.

 

Λέξεις Κλειδιά: Στάδια παραγωγής φωνημάτων.

Η παρούσα ενότητα ασχολείται με τη φωνολογική ενημερότητα και τα χαρακτηριστικά της.

Αρχικά, αναφέρονται οι γνωστικές διεργασίες κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας.

Ακόμα, παρουσιάζονται οι γνωστικοί μηχανισμοί ως βασικοί παράγοντες ολοκλήρωσης της φωνολογικής ενημερότητας.

Επίσης, αναφέρονται οι κύριες λειτουργίες (η συνδυαστική και η διακριτική λειτουργία) που ολοκληρώνονται κατά τη φωνολογική συνειδητοποίηση.

Επιπλέον, παρουσιάζονται οι μορφές ελέγχου / κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας.

Επιπρόσθετα, δίνονται οι προϋποθέσεις ολοκληρωμένης φωνολογικής ενημερότητας.

Έμφαση δίνεται στο στάδιο κατάκτησης της φωνολογικής συνειδητοποίησης / ενημερότητας από το παιδί.

Τέλος, παρουσιάζονται τα κριτήρια (ικανότητες) φωνολογικής ανάπτυξης, τα οποία είναι απαραίτητα για την ολοκληρωμένη φωνολογική ενημερότητα.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογική ενημερότητα, συνδυαστική λειτουργία, διακριτική λειτουργία, κριτήρια φωνολογικής ανάπτυξης.

Στην παρούσα ενότητα δίνεται ο ορισμός του φωνήματος σύμφωνα με τη γλωσσολογία και την ψυχολογία.

Επίσης, αναφέρεται πώς εκτιμάμε τη λειτουργική συνεισφορά ενός φωνήματος.

Επιπλέον, περιγράφεται η λειτουργία και τα χαρακτηριστικά του φωνήματος, καθώς και η εκτίμηση σχέσεων φωνημάτων.

Ακόμα, παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά του φωνολογικού συστήματος.

Τέλος, δίνεται έμφαση στη φωνητική συλλαβή.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φώνημα, φωνολογικό σύστημα, φωνητική συλλαβή.

Στην ενότητα αυτή προσδιορίζεται τόσο το συλλαβικό όσο και το φθογγικό περιβάλλον.

 

Λέξεις Κλειδιά: Συλλαβικό περιβάλλον, φθογγικό περιβάλλον.

Στην παρούσα ενότητα περιγράφονται τα διακριτικά χαρακτηριστικά (distinctive features) των φθόγγων.

Ακόμα, αναφέρονται οι αντιθέσεις που διέπουν τη φωνημική κατάκτηση.

Επίσης, παρουσιάζονται τα διακριτικά χαρακτηριστικά, καθώς και οι περιορισμοί.

Τέλος, αναφέρονται τα διακριτικά χαρακτηριστικά για την ελληνική γλώσσα.

 

Λέξεις Κλειδιά: Διακριτικά χαρακτηριστικά, φθόγγοι, φωνημική κατάκτηση, διακριτικά χαρακτηριστικά για την ελληνική γλώσσα.

Στην παρούσα ενότητα περιγράφονται τα επίπεδα ανοίγματος, καθώς και η συμβολή τους.

 

Λέξεις Κλειδιά: Επίπεδα ανοίγματος.

Η ενότητα αναφέρεται στη φωνολογική και φωνητική συνειδητοποίηση.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογική συνειδητοποίηση, φωνητική συνειδητοποίηση.

Στην παρούσα ενότητα παρουσιάζονται και περιγράφονται τα εργαλεία μέτρησης της φωνολογικής ενημερότητας.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογική ενημερότητα, εργαλεία μέτρησης.

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι φωνολογικές απλοποιήσεις, καθώς και το πρωτόκολλο των φωνολογικών διαδικασιών.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογικές απλοποιήσεις, πρωτόκολλο των φωνολογικών διαδικασιών.

Στην παρούσα ενότητα παρουσιάζονται οι φωνολογικές διαταραχές και η συμπτωματολογία.

Έμφαση δίνεται στις διαταραχές άρθρωσης / φωνολογικές διαταραχές.

 

Λέξεις Κλειδιά: Φωνολογικές διαταραχές, συμπτωματολογία, διαταραχές άρθρωσης / φωνολογικές διαταραχές.

Στην ενότητα αυτή αναφέρονται οι περιπτώσεις αφασίας και οι μέθοδοι επανεκπαίδευσης.

 

Λέξεις Κλειδιά: Αφασία, μέθοδοι επανεκπαίδευσης.

Η παρούσα ενότητα ασχολείται με τις διαταραχές άρθρωσης / φωνολογικές διαταραχές, δίνοντας έμφαση στην αξιολόγησή τους.

Επίσης, αναπτύσσονται οι αρχές, οι τρόποι και οι τομείς παρέμβασης.

 

Λέξεις Κλειδιά: Διαταραχές άρθρωσης / φωνολογικές διαταραχές, αξιολόγηση, παρέμβαση.

Η ενότητα αυτή ασχολείται με τις Ασκήσεις Πράξης.

Δίνονται συγκεκριμένα παραδείγματα ασκήσεων.

 

Λέξεις Κλειδιά: Ασκήσεις Πράξης.

Στην ενότητα αυτή προτείνονται ασκήσεις κατάλληλες για τη διάγνωση και την παρέμβαση.

 

Λέξεις Κλειδιά: Ασκήσεις, διάγνωση, παρέμβαση.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  5906
Αρ. Προβολών :  67873

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -