Περιεχόμενο μαθήματος
Φυσικοί και Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι (Εργαστήριο)
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα :
- Έχει αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων που αφορούν τους φυσικούς κια περιβαλλοντικούς κιινδύνους στη γεωργία
- Είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τη γνώση και την κατανόηση που απέκτησε με τρόπο που δείχνει επαγγελματική προσέγγιση της εργασίας ή του επαγγέλματος του και να διαθέτει ικανότητες που κατά κανόνα αποδεικνύονται με την ανάπτυξη και υποστήριξη επιχειρημάτων και την επίλυση προβλημάτων σχετικών με τους κινδύνους (φυσικούς κια περιβαλλοντικούς) στη γεωργία
- Είναι σε θέση να κοινοποιεί ιδέες προβλήματα και λύσεις που αφορούν τους φυσικούς κια περιβαλλοντικούς κινδύνους τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη εξειδικευμένο κοινό.
- Έχει αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, που του χρειάζονται για να συνεχίσει σε περαιτέρω σπουδές με μεγάλο βαθμό εξειδίκευσης στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
Βιβλιογραφία
Αναγνωστοπούλου Χ., 2003: Συμβολή στη μελέτη της ξηρασίας στον Ελληνικό χώρο, Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Γεωλογίας, Τομέας Μετεωρολογίας - Κλιματολογίας, Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 222.
Βορίσης Δ., 2001: Η καταστολή των δασικών πυρκαγιών. Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος, Διεύθυνση IV – Τμήμα Β, Χορηγός εκτύπωσης, Τυπογραφεία ΦΟΙΝΙΞ Α.Ε.
Γιαννόπουλος, Σ., 2005: Μαθήματα Τεχνικής Υδρολογίας, Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, Εκδόσεις Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 155.
Γκιόκας, Ε., 2009: Κατάρτιση μεθοδολογικού πλαισίου για την εκπόνηση χαρτών πλημμύρας, Μεταπτυχιακή διατριβή, Ε.Μ.Π., Αθήνα, σελ. 114.
Δαλέζιος, Ρ., Ν., 1999: Σημειώσεις Φυσικών Περιβαλλοντικών Κινδύνων, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής & Ζωικής Παραγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, σελ. 290.
Δαμιανάκης, Ε., Σαμπαθιανάκης, Ι., 2008: Ο παγετός και τα μέτρα ενεργητικής και παθητικής προστασίας του σε οπωρώνα και αμπελώνα στο Ν. Ηρακλείου, Σ.ΤΕ.Γ. ΑΤΕΙ Κρήτης, σελ. 33.
Ε.Ο.Π. (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος), 2005: Μεταβολή του κλίματος και υπερχείλιση ποταμών στην Ευρώπη. ΕΕΑ Briefing No. 01.
Καιλίδης Δ., 1990: Δασικές Πυρκαγιές, Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, ΑΠΘ.
Καρακώστας, Θ. Σ., 1998: Σημειώσεις Φυσικής των Νεφών και Τροποποίησης Καιρού. Α.Π.Θ., Υπηρεσία Δημοσιευμάτων, Θεσσαλονίκη, σελ. 108.
Κατσούλης, Β.Δ. και Λ.Ν. Καραπιπέρης, 1981: Συχνότητα εκδήλωσης και κατανομής της χαλάζης στην Ελλάδα. Δελτίον Ελληνικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, 6, σελ. 44-58.
Κουτσογιάννης Δ., και Ξανθόπουλος Θ., 1999: Τεχνική Υδρολογία, Έκδοση 3, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Αθήνα, 1999.
Κωτούλας Δ., 2001: Διευθετήσεις χειμαρρικών ρευμάτων. Μέρος Ι, Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 681.
Λέκκας, Ε., 2009: Φυσικές και Τεχνολογικές Καταστροφές - Εκπαιδευτικό υλικό κατάρτισης στελεχών τοπικής αυτοδιοίκησης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
Μαχαίρας, Π., 1992: Αίτια και μετεωρολογικά χαρακτηριστικά της ξηρασίας στον ελληνικό χώρο, Πρακτικά Συμποσίου «Λειψυδρία και Πλημμύρες», Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Θεσσαλονίκη, 17-18 Μαρτίου 1992, σελ. 159-169.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Χρήση διαλέξεων και ασκήσεων
Μέθοδοι αξιολόγησης
Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
- Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.
Προαπαιτούμενα
Προαπαιτούμενο αποτελεί το θεωρητικό μέρος του μαθήματος
Διδάσκοντες
Ομάδα στόχος
Οι προπτυχαικοί φοιτητές του τμήματος
Προτεινόμενα συγγράμματα
Γιαννόπουλος, Σ., 2005: Μαθήματα Τεχνικής Υδρολογίας, Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, Εκδόσεις Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 155.
Δαλέζιος, Ρ., Ν., 1999: Σημειώσεις Φυσικών Περιβαλλοντικών Κινδύνων, Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής & Ζωικής Παραγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, σελ. 290.
Δαμιανάκης, Ε., Σαμπαθιανάκης, Ι., 2008: Ο παγετός και τα μέτρα ενεργητικής και παθητικής προστασίας του σε οπωρώνα και αμπελώνα στο Ν. Ηρακλείου, Σ.ΤΕ.Γ. ΑΤΕΙ Κρήτης, σελ. 33.
Ε.Ο.Π. (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος), 2005: Μεταβολή του κλίματος και υπερχείλιση ποταμών στην Ευρώπη. ΕΕΑ Briefing No. 01.
Κοτίνη-Ζαμπάκα, Σ., 1983, Συμβολή στην κατά μήνα μελέτη του κλίματος της Ελλάδας, Διδακτορική Διατριβή, Θεσσαλονίκη.
Κουτσογιάννης Δ., και Ξανθόπουλος Θ., 1999: Τεχνική Υδρολογία, Έκδοση 3, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Αθήνα, 1999.
Κωτούλας Δ., 2001: Διευθετήσεις χειμαρρικών ρευμάτων. Μέρος Ι, Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ., Θεσσαλονίκη, σελ. 681.
Λέκκας, Ε., 2009: Φυσικές και Τεχνολογικές Καταστροφές - Εκπαιδευτικό υλικό κατάρτισης στελεχών τοπικής αυτοδιοίκησης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, Αθήνα.
Μακρογιάννης, T.I. και Χ.Σ. Σαχσαμάνογλου, 1993: Στοιχεία Γενικής Μετεωρολογίας. Εκδόσεις, Art of Text, Θεσσαλονίκη, σελ 320.
Παπανικολάου Δ., Γήτας Ι., 2002: Δορυφόροι πυροσβέστες, Εβδομαδιαίο περιοδικό Γεωτρόπιο της ‘Ε’, τεύχος 125.
Ρεφενέ, Μ., 1975: Αντικειμενική πρόγνωση των Μέγιστων και Ελάχιστων θερμοκρασιών, Ε.Μ.Υ., Νο 2.
Σακκάς Ι. Γ., 1985: Τεχνική Υδρολογία Τεύχος Ι. Υδρολογία Επιφανειακών Υδάτων, Εκδόσεις Ν. Αϊβαζή – Σ. Ζουμπούλη, Ξάνθη.
Σαχσαμάνογλου, Χ.Σ. και Τ.Ι. Μακρογιάννης, 1998: Γενική Μετεωρολογία, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, σελ. 367.
Σιούτας, Μ.Β., 1999: Συμβολή στη μελέτη των χαλαζοκαταιγίδων στο χώρο της Κεντρικής Μακεδονίας, Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, σελ. 288.
Τουρναβίτη, Ν. Α., 2003: Μελέτη Συνοπτικών, Δυναμικών και Μικροφυσικών Χαρακτηριστικών των Χαλαζοκαταιγίδων στο Βορειοελλαδικό χώρο, Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Γεωλογίας, σελ. 202.
Τσακαλίδη, Σ., 2007: Χρήση της Τηλεπισκόπησης και των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών στην καταστολή των Δασικών Πυρκαγιών, Μεταπτυχιακή διατριβή, Σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Α.Π.Θ., σελ. 153.
Τσακίρης Γ., 1995: Περίσσευμα βροχής. Υδατικοί Πόροι: Ι. Τεχνική Υδρολογία (Υπεύθυνος Έκδοσης: Γ. Τσακίρης), Εκδόσεις Συμμετρία, Αθήνα.
Φλόκας, Α.Α, 1994: Μαθήματα Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας, Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη, σελ 465.
Φόρης, Β. Δ., 2006: Εννοιολογικό μοντέλο των Χαλαζοκαταιγίδων στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, Διδακτορική διατριβή, Τμήμα Γεωλογίας, σελ. 227.