Αρδεύσεις (Εργαστήριο)
Πληροφορίες
Περιεχόμενο μαθήματος
Άσκηση 1η : Οι Ιδιότητες των ρευστών . (Μονάδες μέτρησης φυσικών φαινομένων -Πυκνότητα - Σχετική πυκνότητα -Συνεκτικότητα ή ιξώδες - Τάση των ατμών - Επιφανειακή τάση -Τριχοειδή φαινόμενα - Πίεση των ρευστών - Μέτρο ελαστικότητας - Φυσικές ιδιότητες του νερού σε μονάδες SI - Φυσικές ιδιότητες σε κανονική ατμοσφαιρική πίεση σε μονάδες SI).
Άσκηση 2η : Υδροστατική. (Υδροστατική πίεση - Η αρχή του Pascal - Μεταβολή της πίεσης με το υψόμετρο μέσα σε ένα ρευστό - Μέτρηση υδροστατικών πιέσεων - Υδροστατικές πιέσεις σε επιφάνειες)
Άσκηση 3η : Υδροδυναμική. (Ροή ρευστών -Εξίσωση συνέχειας - Εξίσωση ενέργειας - Εξίσωση ποσότητας κινήσεως - Ισχύς )
Άσκηση 4η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού.
Προκαταρκτικές εργασίες. {Τεχνική περιγραφή του έργου, Περιγραφή της τοποθεσίας (Γεωγραφική θέση, Τοπογραφικό διάγραμμα). Κλιματολογικά δεδομένα. Εδαφολογικά δεδομένα. Υδρολογικά δεδομένα (Προέλευση – ποσότητα – ποιότητα – του νερού). Δεδομένα για την καλλιέργεια }.
Άσκηση 5η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού.
Η υδατοκατανάλωση της καλλιέργειας. { Η εξατμισοδιαπνοή. Η τροποποιημένη μέθοδος του Penman κατά Doorenbos – Pruit. Η μέθοδος των Penman – Monteith. Η τροποποιημένη μέθοδος των Blaney – Criddle. Η απλοποιημένη μέθοδος των Blaney – Criddle. Η ενεργός βροχόπτωση. Το ημερήσιο υδατικό έλλειμμα. Η δόση άρδευσης. Το εύρος άρδευσης }.
Άσκηση 6η και Άσκηση 7η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού.
Η χωροθέτηση και επιλογή των εκτοξευτήρων . { Οι διατάξεις των εκτοξευτήρων. - Τα χαρακτηριστικά των εκτοξευτήρων. - Ο αριθμός των εκτοξευτήρων επί της γραμμής. Ο αριθμός των γραμμών άρδευσης. - Ο συνολικός αριθμός των εκτοξευτήρων. - Η παροχή των εκτοξευτήρων. - Επιλογή των εκτοξευτήρων. - Υπολογισμός της ταχύτητας διαβροχής. -Υπολογισμός της διάρκειας της αρδευτικής δόσης}.
Άσκηση 8η : Οι Ροή υπό πίεση μέσα σε κλειστούς αγωγούς . (Ο τύπος των Darcy - Weιsbach - Υπολογισμός του συντελεστή τριβών f , η εξίσωση των Colebrook - White. – Απώλειες σε εξαρτήματα εξοπλισμού του δικτύου σωληνώσεων -Επίλυση προβλημάτων σε σωληνωτούς αγωγούς υπό πίεση με χρήση νομογραφημάτων και προσεγγιστικούς τύους. - Επίλυση προβλημάτων με χρήση Η/Υ.)
Άσκηση 9η και Άσκηση 10η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού.
Διαστασιολόγιση των αγωγών . (Είδη αγωγών – Τρόπος τροφοδοσίας. – Ονοματολογία αγωγών.
– Οι αγωγοί εφαρμογής. [Η παροχή των αγωγών εφαρμογής.– Οι αποδεκτές απώλειες φορτίου.– Υπολογισμός των διαμέτρων με α) κριτήριο ταχύτητας. β) κριτήριο απωλειών. γ) κριτήριο πλήγματος. δ) κριτήριο κόστους.]
Οι δευτερεύοντες αγωγοί. [ Η παροχή. – Αποδεκτές απώλειες φορτίου.– Υπολογισμός των διαμέτρων.] Ο αγωγός προσαρμογής.
Άσκηση 11η : Ροή σε ανοικτούς αγωγούς. (Τύποι υπολογισμού της ομοιόμορφης ροής σε ανοικτούς αγωγούς - Επίλυση προβλημάτων σε ανοικτούς αγωγούς)
Άσκηση 12η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού.
Το αντλιοστάσιο. (Η παροχή της αντλίας. - Το μανομετρικό ύψος της αντλίας. - Η ισχύς του αντλιοστασίου. - Τροφοδοσία του αντλιοστασίου).
Άσκηση 13η : Μελέτη αρδευτικού δικτύου καταιονισμού. (Υπολογισμός της διώρυγας προσαγωγής . Υπολογισμός του θυροφράγματος. Υπολογισμός του υπερχειλιστή)
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα :
- Έχει αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων που αφορούν το σχεδιασμό την οργάνωση και τον τρόπο κατασκευής των αρδευτικών δικτύων.
- Είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τη γνώση και την κατανόηση που απέκτησε με τρόπο που δείχνει επαγγελματική προσέγγιση της εργασίας ή του επαγγέλματος του και να διαθέτει ικανότητες που κατά κανόνα αποδεικνύονται με την ανάπτυξη και υποστήριξη επιχειρημάτων και την επίλυση προβλημάτων μελέτης , επίβλεψης και κατασκευής αρδευτικών δικτύων Έχει την ικανότητα να συγκεντρώνει και να ερμηνεύει συναφή στοιχεία για να διαμορφώνει κρίσεις που περιλαμβάνουν προβληματισμό σε συναφή ζητήματα με τις αρδεύσεις των καλλιεργειών.
- Είναι σε θέση να κοινοποιεί ιδέες προβλήματα και λύσεις που αφορούν τις αρδεύσεις καλλιεργειών τόσο σε ειδικευμένο όσο και σε μη εξειδικευμένο κοινό.
- Έχει αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες απόκτησης γνώσεων, που του χρειάζονται για να συνεχίσει σε περαιτέρω σπουδές με μεγάλο βαθμό εξειδίκευσης στο συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο.
Βιβλιογραφία
- Μενέλαος Θεοχάρης, “Η ΑΡΔΕΥΣΗ ΜΕ ΣΤΑΓΟΝΕΣ”, Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Άρτα, 1998.
- Θεοχάρης Μ.: " Αρδεύσεις - Στραγγίσεις ", Άρτα 1998
- Θεοχάρης Μ.: " Η Άρδευση με Σταγόνες ", Άρτα 1998
- Θεοχάρης Μ.: " Αρδεύσεις - Στραγγίσεις , Εργαστηριακές Ασκήσεις", Άρτα 1998
- Καρακατσούλης Π. : " Αρδεύσεις - Στραγγίσεις και Προστασία των Εδαφών ", Αθήνα 1993.
- Κωνσταντινίδης Κ. : "Η μέθοδος αρδεύσεως δια καταιονήσεως ", Θεσσαλονίκη - Αθήνα 1975.
- Μιχελάκης Ν. : "Συστήματα Αυτόματης Άρδευσης - Άρδευση με Σταγόνες"
- Daugerty - Franzini : "Υδραυλική" Τόμοι Ι , ΙΙ, Εκδόσεις Πλαίσιο , Αθήνα.
- Davis- Sorensen :" Handbook of applied Hydraulics" Third edition McGraw-Hill Book Company, 1969.
- Ουζούνης Δ. "Θεωρητική και Πρακτική Μέθοδος της Άρδευσης με Σταγόνες" Εκδόσεις Γαρταγάνη, Θεσσαλονίκη 1997.
- Τερζίδης Γ. : "Μαθήματα Υδραυλικής " , Τόμοι Ι ,ΙΙ , ΙΙΙ, Θεσσαλονίκη 1986.
- Τερζίδης Γ. - Παπαζαφειρίου Ζ. : " Γεωργική Υδραυλική " Εκδόσεις Ζήτη , Θεσσαλονίκη 1997.
- Τζιμόπουλος Χ. : " Γεωργική Υδραυλική ", Τόμοι Ι , ΙΙ, Εκδόσεις Ζήτη , Θεσ-σαλονίκη 1982.
- Τσακίρης Γ. : "Μαθήματα Εγγειοβελτιωτικών Έργων ", Αθήνα
- Hansen V. - Israelsen : "Αρδεύσεις. Βασικοί Αρχαί και Μέθοδοι . Μετάφραση από τους Α. Νικολαϊδη και Α. Κοκκινίδη ", Αθήνα 1968.
Προαπαιτούμενα
Δεν χρειάζεται προαπαιτούμενη γνώση.
Διδάσκοντες
Βιβλιογραφική αναφορά μαθήματος
Μενέλαος Θεοχάρης - Δημήτριος Κατέρης, Αρδεύσεις (Εργαστήριο)
Μέθοδοι διδασκαλίας
Εκπαιδευτικές επισκέψεις
Εργαστηριακές Ασκήσεις
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Ερωτήσεις ανάπτυξης θεμάτων σε γνωστή ύλη προτεινόμενης βιβλιογραφίας.
- Ερωτήσεις που απαιτούν σύνθεση πληροφοριών και κριτική σκέψη από το φοιτητή.