Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές
Πληροφορίες
Διδάσκοντες
http://www.slt.ioa.teiep.gr/ep_etoki.htm
Περιεχόμενο μαθήματος
- Εισαγωγή φυσιολογικής εξέλιξης του λόγου και της ομιλίας
- Εννοιολογικές αποσαφηνίσεις αναπτυξιακών γλωσσικών διαταραχών
- Μοντέλα επεξεργασίας του λόγου και της ομιλίας
- Διαταραχές περιεχομένου, μορφής και χρήσης της γλώσσας και αλληλεπιδράσεις αυτών.
- Αξιολόγηση των διαταραχών λόγου και ανάπτυξη εξατομικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης. Λεπτομερής περιγραφή και ανάλυση των διαταραχών του λόγου και της ομιλίας σε: επιβράδυνση στην ανάπτυξη λόγου, την Ειδική Γλωσσική Διαταραχή, στο φάσμα του αυτισμού και στη Νοητική Υστέρηση, Βαρηκοΐα-Κώφωση.
- Εναλλακτικά προγράμματα επικοινωνίας (PECS, Makaton, κλπ)
Μαθησιακοί στόχοι
- Να παραθέτει τα χαρακτηριστικά των αναπτυξιακών γλωσσικών διαταραχών
- Να διατυπώνει τα χαρακτηριστικά της ανάπτυξης του λόγου σε φυσιολογικά παιδιά και να διακρίνει αποκλίσεις από τη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη
- Να εντοπίζει και να αναλύει τα στοιχεία και τις λειτουργίες της γλώσσας (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη, σημασιολογία και πραγματολογία) εκτιμώντας τις δυνατότητες και αδυναμίες της γλωσσικής κατάκτησης του παιδιού
- Να προσδιορίζει και να αξιολογεί τον αντίκτυπο των γλωσσικών δεξιοτήτων στην επικοινωνιακή και εκπαιδευτική επίδοση του παιδιού
- Να συγκρίνει και αντιπαραβάλλει τα μοναδικά χαρακτηριστικά της διαδικασίας απόκτησης της γλώσσας μεταξύ παιδιών από διάφορα κοινωνικοπολιτιστικά περιβάλλοντα και διαλέκτους
- Να προσδιορίζει κατάλληλες αποκαταστατικές/θεραπευτικές κατευθύνσεις για την γλωσσική ενίσχυση και διαχείριση των αναπτυξιακών διαταραχές λόγου και ομιλίας.
Βιβλιογραφία
Angell, C.A. (2008). Language Development and Disorders: A Case Study Approach Plural publishing, USA.
Gerken, L. (2008). Language Development. Plural publishing, USA.
Joseph, R. (1993). Infant & Child Brain Development: Cognition, Consciousness, Behavior, Language, Gender, & Emotion. Kidle Edition.
Rosa-Lugo, L.I., Mihai, F.M., Nutta, J.W. (2012). Language and Literacy Development. An Interdisciplinary Focus on English Learners with Communication Disorders. Plural publishing, USA.
Νικολόπουλος, Δ. (2008). Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές. Εκδόσεις Τόπος.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις / Διαδραστική διδασκαλία, Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης σε μικρότερες ομάδες φοιτητών, Ομαδική Εργασία σε μελέτη περίπτωσης, Μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης, Αυτοτελής Μελέτη.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:
- Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
- Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης
- Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
- ΙΙ. Παρουσίαση Ομαδικής Εργασίας (40%)
Προαπαιτούμενα
Δεν χρειάζεται προαπαιτούμενη γνώση.
Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές/απόφοιτοι του τμήματος Λογοθεραπείας.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Βογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Α. (2010). Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές. Εκδόσεις Επίκεντρο. Κωδικός Eudoxus: 48602
- Νικολόπουλος, Δ. (2008). Γλωσσική Ανάπτυξη και Διαταραχές. Εκδόσεις Τόπος. Κωδικός Eudoxus: 47536
Περισσότερα
Κωδικός μαθήματος στο Εύδοξο: |
SLT2021 |
Σύνδεσμος συγγράμματος στον Εύδοξο: |
|
|
|
Άδειαχρήσης Creative Commons (CC): |